استفاده از چرم گاوی طبیعی قهوه ای برای نجات زلزله زدگان

چرم‌های رویه‌ای موجود در نیمه اول دهه 1900 از بسیاری جهات بسیار برتر از آنچه قبل از آن بود و از آنچه امروز داریم، از نظر کیفیت برتر بود.

دلایل پیچیده این امر را در یک اودیسه از تاریخ دباغی چرم با تمرکز اصلی بر عصر طلایی بیاموزید.

چرم گاوی طبیعی قهوه ای حدود 8000 سال است که دباغی شده است.

ابتدا یک چرم دباغی شده با موادی از مغز (!) یا روغن، یا پوست دباغی شده با دود، اما بعد از حدود 5000 سال پیش شروع به استفاده از عوامل تانن گیاهی از پوست درخت و غیره شد و برای چندین هزار سال انواع مختلف دباغی گیاهی استاندارد بود.

برای چگونگی خلق چرم در سال 1840، جامعه پزشکی بخیه‌هایی از تاندون‌های گاو را انتخاب کرد که با خیساندن در محلول کروم (کروم سه ظرفیتی، نه کروم شش ظرفیتی بسیار مضرتر) تثبیت می‌شد.

کمی بعد مشخص شد که خیساندن این بخیه های برنزه شده کرومی در گلیسرول آنها را نرم تر و انعطاف پذیرتر می کند. این دو پیشرفت در فناوری پزشکی به زودی توسط دباغ‌ها اقتباس شد و تبدیل به دباغی کروم و چربی‌سازی شد.

جهان اینجا از دوران صنعتی به دوران تکنولوژیک رفت و همه چیز بسیار سریع پیش رفت. به زودی، پوست های دباغی شده با کروم به کیفیت بسیار بالایی رسیدند و گفته می شود که در نیمه اول قرن بیستم به اوج خود رسید.

یکی از دلایلی که کیفیت چرم در نیمه اول دهه 1900 بسیار خوب بود، این بود که در این زمان بود که بیشتر تحقیقات انجام شد و گام‌های بزرگی در تئوری دباغی چرم رخ داد.

در دهه 1800 RDI (تحقیق، توسعه و نوآوری) عمدتاً توسط خود صنعت انجام می شد، اما در دهه های اول قرن بیستم صنعت چرم چنان بزرگ و مهم شده بود که اکنون کارهای زیادی در دانشگاه ها و توسط دانشمندان حرفه ای انجام می شد.

محققان پروفسور بریتانیایی هنری ریچاردسون (H R) Procter با کتاب اصول تولید چرم در سال 1903 و بعداً انتشار کتاب ساخت چرم در سال 1914 در این زمینه پیشگام بود، کتاب هایی که به جزئیات “وضعیت هنر” آن زمان برای فناوری و علم چرم پرداختند. و پایه ای برای تحقیقات آتی تشکیل داد.

این کتاب‌ها هنوز هم امروزه به فروش می‌رسند، در واقع کتاب اصول تولید چرم در نسخه‌ای جدید در سال 2015 منتشر شد. نام‌هایی مانند J A Wilson، ایالات متحده آمریکا، که عمل برنزه کردن را با علم آکادمیک کلاژن (پوست) ادغام کردند، به نام پروکتر منتشر شد. از الیاف کلاژن تشکیل شده است) و به عنوان مفسر علوم پایه برای شیمیدانان و فناوران چرم صنعتی عمل می کند.

همچنین شیمیدان چرم سوئدی K H Gustavson، که در مورد واکنش نمک های کروم، پلی فنل ها و آلدئیدها با کلاژن به عنوان شروعی برای درک مولکولی دباغی تحقیق کرد، نقش حیاتی ایفا کرد.